«محمدحسین تهرانچی» امروز جمعه در محل بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازم خانگی افزود: گرچه از ابتدای امسال تاکنون با حداکثر توان در جهت افزایش تیراژ تولید اقدام کردهایم، اما کمبود نقدینگی و همچنین ناپایداری قوانین و مقررات بهویژه در صدور مجوزها سبب شده تا با مشکلاتی مواجه باشیم.
وی بیان داشت: وقتی یک تولیدکننده مجوز تولید اخذ میکند، برای ورود ماشینآلات خاص خود نیز مجدداً مجبور به اخذ مجوز است و این ایرادی است که به کاهش تولید میانجامد.
تهرانچی ادامه داد: امروز شاهدیم دانشگاهها و کارخانجات با هم بیگانه شدهاند و بین آنها فاصله افتاده است، بهطوریکه دانشگاه نمیتواند به داد صنعت برسد.
وی گفت: صنعت لوازمخانگی نیاز به فناوری جدید، دانش بنیان شدن و استفاده از فنّاوریهای روز دارد، اما دانشگاهها نمیتوانند این موارد را برای ما مهیا کنند.
رییس هیات مدیره شرکت نانیوا خاطرنشان کرد: امروز با کمبود متخصصان طراحی صنعتی و مهندسان ماشینآلات و خطوط تولید مواجهایم، فناوریهای مربوط به خطوط تولید ما قدیمی شده و بهطور عمده مربوط به ۴۰ سال قبل است و در این مسیر بدون کمک دولت و بانکها نمیتوانیم حرکت کنیم.
وی اظهار داشت: با اینکه در سالهای گذشته در زمینه صادرات محصولات فعال بودیم، اما امروز با مشکلات بینالمللی در انتقال پول مواجهیم که باید به این مشکلات، دشواریهای تامین قطعات داخلی و خارجی را نیز افزود.
تهرانچی، به دشواری تامین مواد اولیه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: گرچه عرضه در بورس به کاهش دلالبازیها و واسطهگریها منجر شده است، اما در برخی موارد قادر به تامین ماده اولیه مورد نیاز خود نیستیم و مجبوریم مشابه آن را خریداری کرده و در بازار به فروش برسانیم یا تعویض کنیم.
وی همچنین از افزایش نرخ ارز نیمایی انتقاد کرد که در کنار مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، موجب اختلال در فعالیتهای تولیدی شده است.
این تولیدکننده صنعتی یادآور شد: کمبود نقدینگی سبب شده تا فروش شرکتها در بازار به صورت اعتباری باشد و همین مساله در کنار نوسان نرخ ارز و نوسان قیمتهای داخلی، سبب میشود تا جیب تولیدکننده خالی شود و از بازار عقب بماند.
وی تصریح کرد: کیفیت، قیمت و زمان تحویل، سه شاخص جذابیت کالا برای مشتری است، اما در کشورمان با وجود قوانین فعلی این جذابیتها قابل دستیابی و کنترل نیست.
بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازمخانگی(HAMex2022) از روز سهشنبه گذشته (۲۹ آذر) در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا شد که تا روز جمعه (دوم دیماه) ادامه دارد.
برپایه این گزارش، ثبت نهایی ۵۱۶ شرکت در این نمایشگاه انجام شده است که ۴۵۶ شرکت داخلی هستند.
در این دوره از نمایشگاه هشت برند خارجی با متراژ ۲۶۳ مترمربع حضور دارند و چینیها با برپایی پاویون چین متشکل از هفت شرکت با ۱۱۸ مترمربع متراژ حاضر هستند.
مجموع متراژ اختصاص یافته در این نمایشگاه ۳۹ هزار و ۶۸۹ متر مربع است که شامل ۲۰ سالن سرپوشیده و همچنین فضای باز است.
نظر شما